گنبد نمکي ذخيره سازي گار نصرآباد منطقه کاشان پروژه ملي و استراتژيک کشور است - پورتال اطلاع رسانی شهرداری سفیدشهر

 مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران گفت: پروژه گنبد نمکي نصرآباد يکي از پروژه هاي مهم کشور است که در سال ?? براي اولين بار توسط شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران کشف و در دستور کار قرارگرفت...

 


به گزارش پايگاه اطلاع رساني عباسعلي منصوري به نقل از پورتال خبري کاشان، مسعود سامي وند در کنفرانس خبري با خبرنگاران شهرستان کاشان و آران و بيدگل در وزارت نفت گفت: اين پروژه در عمق ??? متري زير زمين با ابعاد ?? در ? در ?  است که بعد از کشف براي تأييد به کشور لهستان و سپس بلاروس فرستاده شد و بعد از تأييد و اخذ مجوز هاي لازم زيست محيطي پروژه از ? ماه قبل رسما آغاز شد.
وي ذخيره سازي گاز در گنبد هاي نمکي را نيازمند آب مورد لازم دانست و با اشاره به عدم استفاده از آب چاه يادآورشد: براي تامين آب مورد نياز اين پروژه براي خريد آب فاضلاب شهري کاشان قراردادي به مبلغ ? ميليارد تومان با شرکت آب و فاضلاب شهرستان کاشان منعقد شد.
مسعود سامي وند با اشاره به اجراي اين طرح استراتژيک زير نظر شوراي امنيت ملي و حمايت اين شورا گفت: پروژه گنبد نمکي نصرآباد از سال ?? توسط پيمانکار ايراني، آلماني و روسي رسما کليد خورده است که براي متوقف نشدن اين طرح از ليدر و رييس گروه ايراني استفاده شده است.
به گفته وي در اولين طرح ذخيره سازي در ساختار نمکي نصرآباد کاشان با انجام علميات لرزه نگاري سه بعدي بالغ بر??? هزار متر حفاري طي مدت حدود  ? ماه انجام شد که اين حجم کار و سرعت انجام عمليات طي اين مدت يک رکود محسوب مي شود.
وي افزود: عمليات لرزه نگاري سه بعدي اين پروژه که حدود سه ماه است آغاز شده طي ?? روز آينده به پايان خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران ياد آوردشد: بعد از انجام عمليات پردازش حفاري اولين چاه در منطقه نصرآباد که در نوع خود  بي نظير است تا سه ماه آينده آغاز خواهد شد.
مسعود سامي وند با اشاره به اين که  در اين طرح بر روي 200 هزار کيلومتر مربع، مطالعات مخزني، زمين شناسي و ژئوفيزيک و… انجام شده است گفت: در اين طرح بيش از ? نوآوري جديد انجام شده و از فناوريهاي روز دنيا نيز بهره گرفته شده است و زمينه و زيرساخت برداشت تا 80 ميليون متر مکعب در روز از اين پروژه فراهم شده است.
وي با اشاره به اين که در فاز نخست اين طرح 2 ميليارد متر مکعب و در فاز دوم نيز 2 ميليارد متر مکعب گاز ذخيره مي شود ياد آور شد: با بهره برداري از طرح گنبد نمکي نصرآباد کاشان، دو ميليارد متر مکعب به ظرفيت ذخيره سازي گاز کشور اضافه مي شود.
مسعود سامي وند در ادامه با اشاره به مزاياي اين طرح براي منطقه کاشان گفت: با سرمايه گذاري يکهزار ميليارد توماني اين پروژه در کاشان و ساخت تأسيسات نفتي در اين منطقه صنعتي که انرژي مورد استفاده اکثريت صنايع منطقه کاشان گازي است از اهميت ويژه اي برخوردار است.
مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران ياد آورشد: با اجراي اين پروژه ملي در منطقه کاشان تا دو هزار اشتغال در منطقه ايجاد خواهد شد.
مسعود سامي وند در ادامه عدم خسارت به زمين ها و باغات پسته و انار کشاورزي در منطقه عملياتي پروژه را يکي از ويژگي هاي اين طرح دانست و گفت: اگر خسارتي نيز به کشاورزان وارد شده است تمامي خسارت آنها پرداخت شده است.
وي در ادامه ذخيره سازي گاز بدون اصلاح الگوي مصرف و مصرف بهينه را امکان پذير ندانست و ضمن دعوت مردم براي همراهي با شرکت ذخيره سازي گاز گفت: شکوفايي اقتصاد به عنوان محور توسعه صنعت ذخيره سازي و فرهنگ، لازمه رشد و تعالي الگوي مصرف در راستاي اهداف طرحهاي ذخيره سازي گاز طبيعي با عزم ملي و مديريت جهادي تحقق مي يابد.
مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران ضمن تقدير و تجليل از همراهي علي اصغرگرانمايه پوربا اين پروژه گفت: اين پروژه با پيگيري مستمرعباسعلي منصوري نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي امروز به نتيجه رسيده است.
ساختار نمکي در منطقه نصرآباد کاشان در شمال غربي کاشان و جنوب شرقي قم واقع به مساحت 12? کيلومتر مربع در راستاي شمال غربي به جنوب شرقي به طول تقريبي 12,? کيلومتر و عرض تقريبي 11.?  کيلومتر است.
لازم به توضيح است نشست خبري مديرعامل شرکت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران با هماهنگي عباسعلي منصوري نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در حاشيه بازديد خبرنگاران کاشان و آران و بيدگل از مجلس شوراي اسلامي انجام شد.

نظرات


ارسال نظر


سوال تصادفی 8 + 2 =